Heb jij al een persoonlijke bedrijfspresentatie?

De afgelopen weken heb ik zelf ervaren hoe het is als je een presentatie over je bedrijf in elkaar zet. Raar genoeg kom je nog heel veel onduidelijkheden tegen.

Het begin
Bij de start van je eigen bedrijf ben je met van alles bezig. Logo en huisstijl, website, eerste promotie, (elevator) pitch, teksten voor website en promotiematerialen. Zo ben ik ook bezig geweest. Ik wist wat ik wilde, had eigenlijk alles op een rijtje. Tot ik besloot een persoonlijke bedrijfspresentatie te maken. Ik liep nog tegen van alles aan. Hoe maak ik nou een mooi geheel van alles, een mooie samenhang van alles.

Onderwerpen
Oke, het gaat over You! Coaching & Advies, dus daar ga ik wat over vertellen. Maar wie is het bedrijf? Dat ben ik, dus hoort er ook wat meer over mezelf in thuis. Wat wil ik over mezelf kwijt? Hoeveel details? Hoe laat ik het ook nog aantrekkelijk uitzien, want een opsomming van feiten is nou ook niet boeiend en oogstrelend.
Eerst de onderwerpen. 1. Titel en kernwaarden, 2. Wie ben ik? Een opsomming van persoonlijke zaken als geboortejaar, interesses, kenmerken, kind, huisdier, bedrijf natuurlijk. Kortom genoeg mogelijkheden, 3. Slogan, 4. Missie, 5. Visie, 6. CV, 7. Contactgegevens, 8. Waar of hoe kun je me vinden?(gids/websitevermeldingen), 9. Strategie, 10. Trigger. Misschien is er nog meer, dat kan altijd toegevoegd worden. Best veel dacht ik zo, meer dan ik van tevoren had gedacht.

Presentatie maken
Aan de slag dan maar. Stuk voor stuk de onderwerpen doorlopen. Tekst en foto’s toevoegen. Best nog een lastig verhaal, die presentatie. Want ook al heb je het verhaal in je hoofd goed op een rijtje, zet het maar eens op papier. Dat is toch anders. Al pratend maak je het verhaal wel tot een geheel. Op papier kan je tijdens de presentatie nog wel wat aanvullen, de boodschap moet er echter wel staan. Duidelijk, puur en overzichtelijk!

Als de eerste opzet klaar is, kan ik gaan verfraaiïen. Het vergt ook meer tijd dan verwacht, dit red je niet in een uurtje. De opzet wel, maar het is eigenlijk net als bij alle dingen, de details en afronding kosten het meeste tijd. Foto links of rechts. Lettertype, ik zou kiezen voor het lettertype dat je in je logo of huisstijl gebruik om eenheid te houden. Groter, kleiner. Kortom tijdverslinders.

Inzicht
Het maken van zo’n presentatie heeft in mijn ogen twee doelen. De eerste is natuurlijk een goede bedrijfspresentatie. De tweede is dat je het verhaal zo duidelijk in je hoofd hebt, dat je er profijt van hebt tijdens gesprekken. Geen verhaal waar nog van alles bij komt om duidelijk te maken waar het om draait. Nee, gewoon een klip en klaar verhaal.

Doen!
Ik kan het iedereen aanraden. Maak die presentatie! Hou het boeiend, zorg voor balans tussen tekst en plaatjes. Of je nou gebruik maakt van Powerpoint, Prezi of welk ander programma dan ook. Het gaat om het verhaal, jouw verhaal en jouw bedrijf!

Advertenties

Over Sandra

Het is mijn persoonlijke missie om de verbinding bij en tussen mensen te realiseren. Door mensen te laten ontdekken wat ze écht leuk vinden, waar hun passie en kracht ligt en door hen bij hun werkelijke potentieel te brengen. Het pad dat ze van hieruit bewandelen laat ze maximaal profijt hebben van hun persoonlijk kapitaal.
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Doelen/wensen, Inspiratie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Heb jij al een persoonlijke bedrijfspresentatie?

  1. Pingback: Blogkermis: Tips voor startende ondernemers | Sigridwerkadvies's Blog

  2. Pingback: Tips om klanten te krijgen via internet voor de lokale ondernemer | Webmaster Resources

  3. Pingback: Belang social media voor lokaal klein bedrijf – 10 tips — Erno Hannink

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s