Digitale nieuwsbrief

Je hebt een eigen bedrijf en wilt zo optimaal mogelijk jouw bedrijf, ideeën en nieuwtjes communiceren met klanten en andere geïnteresseerden. Daarvoor maak je gebruik van de website, foldermateriaal, netwerkbijeenkomsten en tijdens persoonlijke gesprekken met klanten en zakelijke contacten. Een ander medium hiervoor is de digitale nieuwsbrief.Nu al?
Ik hoor direct al startende ondernemers die denken ‘ja hoor, ik ben net begonnen’ of ‘net gestart, waar moet ik het over hebben’. In mijn ogen is juist de beginfase van een onderneming het moment om deze zaken goed op orde te hebben. Vaak heb je als je begint nog de tijd om dit goed uit te zoeken en op te zetten. Er zijn verschillende programma’s die een prima digitale nieuwsbrief kunnen realiseren. Deze programma’s zijn in sommige gevallen gratis tot een maximum van een x aantal abonnees, daarna ga je een kleine vergoeding betalen. Het loont dus om even te speuren en rond te vragen.

Ideaal voor starters
Een digitale nieuwsbrief is ideaal voor starters. Met het juiste programma heb je in het begin geen kosten. Je kunt het rustig opbouwen. Het kost echt wel wat tijd om goed uit te vinden hoe een programma werkt en je ook een eigen lay-out hebt. Je hebt alles in eigen hand in tegenstelling tot een papieren versie en het is ook nog eens goed voor het milieu. En nog belangrijker, je kunt direct beginnen met het promoten van jouw bedrijf.

Abonnees
Benader in het begin een aantal mensen die voor jou een sleutelrol kunnen spelen bij het promoten van je nieuwsbrief. In Nederland is in 2009 een nieuwe wet aangenomen waarin is staat dat je niet ‘zomaar’ meer bedrijven mag mailen met reclame- en promotie-uitingen. Hiervoor dient van tevoren toestemming gevraagd worden. Daarom die sleutelfiguren. Meld ook op Twitter, LinkedIn en dergelijke dat je op korte termijn een nieuwsbrief gaat uitbrengen en dat geïnteresseerden zich aan kunnen melden via de website. Vermeld hierbij op welke pagina van de site, of nog beter plaats een link naar de betreffende pagina. Voor het aanmelden kun je vaak vanuit het programma dat je gebruikt een aanmeldbutton maken. Na aanmelding worden naam en e-mailadres direct opgenomen in jouw adresbestand.

Onderwerpen
Het pittigste voor de meesten is het schrijven van de tekst. Mijn advies is om het dicht bij jezelf te houden. Schrijf over jouw product, eventuele aanbiedingen en plannen die je hebt. Ook workshops en trainingen die je geeft of waar je bij aanwezig bent kunnen interessant zijn voor anderen. Plaats ook foto’s of plaatjes bij de tekst. Het voordeel van digitaal is dat je links kunt plaatsen naar jouw eigen site, maar ook naar andere plaatsen waarover je schrijft. Zorg dat de nieuwsbrief mensen boeit en nieuwsgierig maakt naar meer. Dat genereert ook bezoekers op je website.
Na het verschijnen van de eerste nieuwsbrief zul je je realiseren dat je dingen anders had willen vertellen of dat je iets vergeten bent. Dat is heel normaal. Het is ook iets wat jij ziet en weet, de lezer ziet het echter niet of vraagt simpelweg om meer informatie.

Frequentie
Een lastig punt en ook een belangrijk punt. Hoe vaak per jaar ga je een nieuwsbrief uitbrengen. Eerlijk gezegd is regelmaat hierin het belangrijkste. Als je zegt iedere maand een nieuwsbrief uit te brengen, doe het dan ook. Zeg je 8 tot 10 keer per jaar, dan heb je iets meer speling voor jezelf. Je kunt eens schuiven met het moment van verschijnen, omdat het net iets beter uit komt.

Zelf ben ik ook nog maar kort geleden gestart met een nieuwsbrief. Binnen het programma dat ik gebruik bestaat ook de mogelijkheid om de nieuwsbrief te plaatsen op mijn website, wat ik natuurlijk direct gedaan heb. Bij mij is informatie over de nieuwsbrief te vinden op mijn Inspiratiepagina, hier kun je je aanmelden en eerdere nieuwsbrieven lezen.

Over Sandra

Het is mijn persoonlijke missie om de verbinding bij en tussen mensen te realiseren. Door mensen te laten ontdekken wat ze écht leuk vinden, waar hun passie en kracht ligt en door hen bij hun werkelijke potentieel te brengen. Het pad dat ze van hieruit bewandelen laat ze maximaal profijt hebben van hun persoonlijk kapitaal.
Dit bericht werd geplaatst in Doelen/wensen, Inspiratie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s