Inspireren en geïnspireerd worden

wat plaats je waar of juist niet
We delen meer en meer op de diverse social media sites. Wees je echter wel bewust van wat je deelt en wat je waar deelt. Het is niet handig om hetzelfde bericht overal te lezen, dat kost je volgers/vrienden/connecties.

Zo zijn er mensen die iedere stap die ze zetten meteen rondsturen. Als dat op Twitter gebeurt dan is dat geaccepteerd, uiteindelijk is het een digitale stamkroeg, dus een mix van nut en nutteloos. Doe ermee wat je wilt, alleen teveel nutteloos kan resulteren in steeds minder volgers of een andere groep volgers dan je zou willen.

Wat ook gebeurt is het automatisch doorplaatsen van berichten. Zo zie je steeds vaker berichten van Twitter direct verschijnen op LinkedIn en Facebook. Als je dit doet met #in of #fb dan zijn het vaak de incidentele tweets die doorgeplaatst worden. Hier wordt dus over nagedacht of het daar wel of niet thuis hoort.
Er worden echter ook berichten standaard doorgeplaatst. Hier hoor ik steeds vaker commentaar op. Zelf vind ik het ook niet kloppen. Het feit dat je bij de supermarkt bent is prima op Twitter en kan ook op Facebook, maar hoort absoluut niet thuis op LinkedIn. LinkedIn is een zakelijk netwerk waar je dus zakelijke berichten/updates plaatst.
Wat ook een veelgehoord commentaar is, is dat bij automatische doorplaatsing je hetzelfde bericht soms 2 of 3 keer tegelijk ontvangt. Reden, het is dezelfde persoon die het bericht op eigen profiel en bedrijfspagina plaatst.
Steeds meer gebruikers gaan andere gebruikers om deze reden niet meer op alle media volgen. Je krijgt het bericht uiteindelijk toch wel. Of je LinkedIn updates worden gehide. Dit laatste heb ik de afgelopen tijd veel gedaan. Scheelt veel vervuiling en de echt nuttige informatie krijg ik wel binnen.

 

Wat ik nog niet heb vermeld is de irritatie die ontstaat wanneer een bericht boordevol staat met # en @ vermeldingen. Dat is Twitter-taal en hoort ook daar thuis en niet op LinkedIn en Facebook.

Natuurlijk kan ik me best voorstellen dat je vanaf een smartphone soms snel een update wilt sturen en dan tegelijk naar alle media. Als het incidenteel is, dan hebben je contacten daar waarschijnlijk ook niet zo veel moeite mee. Ook ik zit wel eens in die situatie. Wat ik dan wel doe is de # weglaten, zodat het prettiger leest voor iedereen.

Er zijn ook duidelijke verschillen en voordelen wanneer je berichten op LinkedIn en Facebook niet doorstuurt, maar apart plaatst. Om de 2 belangrijkste te noemen: een link of foto is direct zichtbaar, wat veel aantrekkelijker is, want we kijken nog steeds graag plaatjes. Daarnaast is de ruimte voor tekst op Facebook en LinkedIn groter dan de 140 karakters op Twitter.

Kortom, een gemiste kans en weinig inspirerend als je altijd alles doorplaatst.

 

Over Sandra

Het is mijn persoonlijke missie om de verbinding bij en tussen mensen te realiseren. Door mensen te laten ontdekken wat ze écht leuk vinden, waar hun passie en kracht ligt en door hen bij hun werkelijke potentieel te brengen. Het pad dat ze van hieruit bewandelen laat ze maximaal profijt hebben van hun persoonlijk kapitaal.
Dit bericht werd geplaatst in Inspiratie, Social Media en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s