Presenteren

Vorige week mocht ik twee keer een groep toespreken en mijn best doen hen te inspireren. Eerst een groep met jonge ondernemers. Onderwerp van deze bijeenkomst was Social Media Strategie. Hoe bouw je zo’n strategie op voordat je uiteindelijk tactisch aan de slag kan op de diverse platformen. Denk hierbij aan wat bij je bedrijf past, waar zit je doelgroep en zeker ook een stuk training en opleiding. Aan de hand van een Social Media ijsberg is dit best gemakkelijk invullen.

Ook de veranderingen op Facebook, LinkedIn en Twitter zijn kort doorgenomen. Voor de meesten bleken dit er meer te zijn dan verwacht. Net als de 12 aspecten die belangrijk zijn bij het genereren van leads van LinkedIn. Ik wil jullie deze niet onthouden, want wellicht kun je er je voordeel mee doen. Het zijn:

  1. Je profiel (maak gebruik van de mogelijkheden om je zo optimaal mogelijk te profileren)
  2. Connecties (niet alleen linken, maar hou ook veranderingen in de gaten en de kracht van LinkedIn zit in je 2e en 3e lijns connecties)
  3. Delen van content (deel, inspireer en hou contact met andere gebruikers)
  4. Reageren (lees niet alleen updates of berichten, neem de tijd om ook te reageren)
  5. Groepen (zoek groepen die aansluiten bij jouw vakgebied of interesses, word lid en neem deel en breid zo je netwerk en mogelijkheden uit)
  6. Events (organiseer je een evenement, deel het via de Events app (LI wil deze app eind nov. opheffen, gebruikers zijn echter tegenactie gestart)
  7. Onderzoek (gebruik LinkedIn om onderzoek te doen naar zaken die in jouw vak- of interessegebied liggen)
  8. Bedrijfspagina (zorg dat je een bedrijfspagina hebt om je nog beter te profileren, maak gebruik van de geboden mogelijkheden)
  9. Applicaties (gebruik apps die je kunnen ondersteunen: events, delen van files via box.net of presentaties via SlideShare en nog veel meer)
  10. Aanbevelingen (laat klanten of oud-werkgevers je een referentie geven op LinkedIn, zodat toekomstige klanten of werkgevers zien wat je kunt)
  11. Mobiele app (handig voor onderweg)
  12. Promotie (promoot je bedrijf of jezelf)

Daarnaast ook minder bekende platformen besproken, Instagram, Flickr, Foursquare, Google+ en Pinterest. Voor een aantal aanwezigen was dit zeker interessant en biedt het mogelijkheden naar de toekomst toe.
Leuk om een groep te inspireren en na te laten denken over de mogelijkheden die social media bieden.

De tweede presentatie was voor een groep van ruim 300 secretaressen. Onderwerp: de ontwikkeling van het secretaressevak. Waar vroeger de basis secretariële werkzaamheden zo’n 90% van de tijd in beslag nam, is dit sinds de intreding van computers en alle digitale mogelijkheden enorm veranderd. Het basiswerk neemt misschien nog maar een kwart van de tijd in beslag, wat betekent dat de functie veranderd is en heel veel ruimte geeft voor een andere invulling. Daarnaast doen managers ook veel meer zelf via laptop, smartphone of tablet, wat wel weer betekent dat communicatie in de samenwerking cruciaal is.

De traditionele secretaresse verdwijnt en verandert meer in een virtuele verbinder of community manager. Met de skills die een secretaresse heeft kan ze veel andere taken naar zich toe trekken. Taken die maken dat je je op een ander vlak kunt ontwikkelen. Zo heb ik dat zelf in het verleden ook gedaan en daar heb ik nog steeds heel veel profijt van. Het blijft dus de spilfunctie die het was, alleen met een grotendeels andere invulling.
Of je nu zelfstandig bent of in loondienst werkt, uiteindelijk draait het om doen wat je leuk vindt, dan is het ook niet erg om langer door te werken tot aan je pensioen.

Ik vind het erg leuk om presentaties te geven, mensen te inspireren en uit te dagen om eens met een andere blik tegen zaken aan te kijken. 5 Jaar geleden had ik echt niet gedacht dat ik dit ooit zou doen. De één waardeert het ook meer dan de ander, kritiek is nooit leuk al geeft het wel aan dat je iemand aan het denken zet. De afgelopen week heb ik veel geleerd en zie ik uit naar een volgende presentatie.

Deze week is weer een heel andere, sommige zaken staan al in de agenda, de rest is nog een mysterie.

Over Sandra

Het is mijn persoonlijke missie om de verbinding bij en tussen mensen te realiseren. Door mensen te laten ontdekken wat ze écht leuk vinden, waar hun passie en kracht ligt en door hen bij hun werkelijke potentieel te brengen. Het pad dat ze van hieruit bewandelen laat ze maximaal profijt hebben van hun persoonlijk kapitaal.
Dit bericht werd geplaatst in Doelen/wensen, Inspiratie, Social Media en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s