Uitnodiging

Iedereen die actief is op social media kent het en herkent het. Je nodigt anderen op social media uit om de connectie met je aan te gaan. Bij Facebook word je vrienden, op LinkedIn ‘connect’ je enzovoort. Soms krijg ik wel eens de vraag of er regels voor zijn, wat wel of niet mag.

Er zijn niet echt regels voor hoe je iemand uitnodigt. Neem Facebook, een vriendschapsverzoek sturen is zo gedaan en als je de persoon kent is dat ook prima. Ik krijg echter regelmatig ook verzoeken van mensen die ik helemaal niet ken. Soms kun je door op het profiel te kijken een beeld krijgen waarom iemand je een verzoek stuurt (veel gemeenschappelijke vrienden bijvoorbeeld) of je ontvangt een aanvullend mailtje met uitleg. Je hebt altijd 2 opties, accepteren of je geeft aan ‘niet nu’. In het laatste geval krijg je nog een aanvullende vraag of je de persoon kent of niet (antwoorden hoeft niet, klik op startpagina en het is ook weg). Geven veel mensen bij dezelfde persoon aan dat ze hem/haar niet kennen, dan kan het zijn dat Facebook jou voor een bepaalde periode de optie om vriendschapsverzoeken te sturen blokkeert.

Op LinkedIn kun je het standaard berichtje voor een uitnodiging gebruiken. Voor mij een gruwel als ik dit krijg. Onpersoonlijk, weinig aandacht en die persoon wil een zakelijke connectie worden……gemiste kans. Hoeveel moeite kost het om 3 regels te typen met een beetje uitleg waar je iemand vraagt te ‘linken’. Natuurlijk is het wat anders als je die persoon net ontmoet hebt en je afgesproken hebt om hem/haar op LinkedIn uit te nodigen. Dan volstaat de standaard uitnodiging prima. Zelf link is bij voorkeur met mensen die ik persoonlijk ontmoet heb. Toch merk ik ook dat het interessant kan zijn om met onbekenden te linken. Een persoonlijke uitnodiging is dan sowieso een must en daarbij moet het voor mij ook interessante opties bieden naar de toekomst toe. Dat is mijn redenatie, die kan voor een ander heel anders zijn.

Twitter en Pinterest hebben een andere insteek, hier ga je iemand of een bedrijf volgen. Of dat vice versa is blijft afwachten. Het is geen verplichting, maar kan interessant zijn. Dat is voor iedereen anders. Het hangt af van interesses, leefomgeving en zakelijke mogelijkheden.

Ik heb nu een beetje uitgelegd hoe ik hierin sta. Hoe ga jij hier mee om?

Over Sandra

Het is mijn persoonlijke missie om de verbinding bij en tussen mensen te realiseren. Door mensen te laten ontdekken wat ze écht leuk vinden, waar hun passie en kracht ligt en door hen bij hun werkelijke potentieel te brengen. Het pad dat ze van hieruit bewandelen laat ze maximaal profijt hebben van hun persoonlijk kapitaal.
Dit bericht werd geplaatst in Social Media en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s