Service ja of nee?

serviceService-afdelingen zijn er voor zover ik me kan herinneren altijd geweest. Met de komst van de digitale wereld en de snelheid waarmee gecommuniceerd wordt via sociale media is daar webcare bij gekomen. De laatste is geen vervanging voor de normale service, het is een aanvulling. We vinden het allemaal belangrijk en maken wanneer nodig graag gebruik van deze dienst. Toch is service verlenen niet zo vanzelfsprekend als wij denken. Een voorbeeld uit de praktijk….

Afgelopen weekend was het voor de zoveelste keer raak, internet en (in eerste instantie) televisie lagen eruit. Systeem opnieuw opstarten leverde me wel televisie op, alleen nog geen internet. Via een kabeltje lukte het uiteindelijk wel, maar gewend en verwend met wifi is dat toch lastig. Eerlijk is eerlijk, ik had graag buiten zitten werken 🙂

In de dag die volgde ben ik me steeds bewuster geworden van goede service naar je klanten toe. Daar zijn vele vormen bij te bedenken. Geen service, wat eigenlijk bijna niet meer voorkomt (is ook een keuze). Service volgens de genoemde standaard van het betreffende bedrijf, wat het makkelijk maakt om je ergens achter te verschuilen. De laatste is in mijn ogen klantgerichte service, waarbij er soms meer wordt gedaan dan normaal is om de klant te helpen. Dit gaat dan buiten de aangeboden service om, doordat je je in de klant verplaatst.

Ik begrijp ook dat het een uitdaging is voor bedrijven om iedere klant tevreden te houden. We worden steeds veeleisender en willen steeds meer service ontvangen. In hoeverre speel je daar wel of niet op in?

Doordat ik eerst geen en daarna alleen via een draadje internetverbinding had en ik ook wilde genieten van het mooie weer, heb ik (werkend in de tuin) nagedacht over mijn eigen dienstverlening en de service die ik wil bieden aan mijn klanten.

Misschien ga ik soms te ver in het helpen, toch wil ik dat een klant blij is met het product dat ik geleverd heb. Een klant die na een maand belt met een ‘hoe zat dat ook alweer?’ vraag, help ik altijd verder. Of een klant die nog even hulp nodig heeft om iets om te zetten, daar gaat bij mij de meter niet opnieuw voor lopen. Mochten de vragen mij veel tijd gaan kosten dan ga ik het gesprek aan, maar dan gaat nog niet direct de meter lopen.

Het is wellicht de werkwijze van een kleine ondernemer, wel eentje van een ondernemer die de klant hoog in het vaandel heeft, net als service en tevredenheid. Dat laatste geldt zowel voor de klant als mijzelf! Als het niet jouw eigen bedrijf is dan kijk je er wellicht anders tegenaan, terwijl het voor de klant hetzelfde is.

Welke en hoeveel service verleen jij in je werk of vanuit je bedrijf?

Over Sandra

Het is mijn persoonlijke missie om de verbinding bij en tussen mensen te realiseren. Door mensen te laten ontdekken wat ze écht leuk vinden, waar hun passie en kracht ligt en door hen bij hun werkelijke potentieel te brengen. Het pad dat ze van hieruit bewandelen laat ze maximaal profijt hebben van hun persoonlijk kapitaal.
Dit bericht werd geplaatst in Doelen/wensen, Inspiratie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s