Nieuwe stappen in de zorg

Veranderingen in de zorg zijn geen verrassende berichten meer. Eén daarvan is dat vanaf 2015 de gemeente verantwoordelijk is voor de inkoop van zorg, nu doet de provincie dat nog. Zorginstellingen zijn zich er terdege van bewust dat dit een andere aanpak van hen vraagt. Ze zijn bezig om hun profilering scherper te maken en communicatiemiddelen uit te breiden of aan te passen.

Ik heb deze maand een zorginstelling mogen adviseren en trainen op het gebied van social media. Het vraagt een andere manier van informeren en contact houden met de doelgroepen. Voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt met social media is het van belang een aantal zaken in kaart te brengen.

Wie wel en wie niet?Social media is voor iedereen toegankelijk, iedere medewerker van een bedrijf kan een bedrijfspagina aanmaken. Dat dit niet wenselijk is mag duidelijk zijn. Door dit inzichtelijk te maken en een beleid en strategie te bepalen, maak je het voor iedereen duidelijk en voorkom je onverwachte situaties.
Dat medewerkers mee kunnen werken aan het uitdragen van het beleid en het ‘promoten’ van hun bedrijf, dat staat als een paal boven water. Maar wel op de juiste manier.

De klant met wie ik dit proces heb doorlopen heeft helder voor de geest hoe ze dit willen aanpakken. Ik zie voor veel meer zorginstanties (gezondheidscentra, apotheken, huisartsen, zorginstellingen voor jeugd en gezin, etc.) mogelijkheden om hier hun voordeel mee te doen.

Informatie brengen
Door informatie naar de consument/patiënt te brengen en niet te wachten tot zij op de website informatie komen halen, draagt ook bij aan de bewustwording bij de consument/patiënt. Regelmatige berichtgeving over zaken als ‘wat te doen bij’, ‘herken de symptomen’ of ‘reisadvies’ past prima op social media platformen. Dit zal ongetwijfeld schelen in de hoeveelheid telefoontjes die een huisarts en/of apotheek nu krijgt.
Een ander voordeel in mijn ogen is dat dit ook in positieve zin kan bijdragen aan het terugbrengen van de zorgkosten.

Advertenties

Over Sandra

Het is mijn persoonlijke missie om de verbinding bij en tussen mensen te realiseren. Door mensen te laten ontdekken wat ze écht leuk vinden, waar hun passie en kracht ligt en door hen bij hun werkelijke potentieel te brengen. Het pad dat ze van hieruit bewandelen laat ze maximaal profijt hebben van hun persoonlijk kapitaal.
Dit bericht werd geplaatst in Inspiratie, Social Media en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s